Kerkdiensten Jutrijp - Hommerts

Voorafgaand aan elke dienst is er vanaf 9. 00 uur koffie/thee.

Zondag 14 januari

9. 30 uur ds W Hordijk

collecte Diaconie / Samen tegen armoede

Zondag 21 januari

9. 30 uur ds Jelle Vonk  Bevestiging en afscheid ambtsdragers.

collecte Kerkrentmeesters Samen pionieren voor allen.

Zondag 28 januari

9. 30 uur ds Jelle Vonk; Viering van Schrift en Tafel.

collecte Diaconie / Eigen gemeente

Zondag 04 februari .

11. 00 uur (vanaf 10. 30 uur koffie) Pitstop Taizé viering.

collecte Diaconie / Bangladesh Beter bestand tegen klimaatverandering.

Zondag 11 februari .

9. 30 uur ds H Dijkstra

collecte Diaconie / Noodhulp Griekenland opvang vluchtelingen.

*************************************

Meedenker: Tegen een partij die de rechtstaat ondergraaft, is verzet nodig (Ferd Grapperhaus; voormalig minister van Jusitie)

Bij de diensten.

Van harte welkom in de kerk! Een nieuw jaar is begonnen, het oude nemen we mee. Niet alleen het verkeerde, maar ook het goede daarvan. Je kunt nu eenmaal het verleden niet uitwissen. Eerst een terugblik op een paar diensten. Het Sneker Vocaal ensemble verraste ons op de 2e zondag van de Advent met prachtige Christmas Carols. Over de kerstnachtdienst lees je hieronder. Op 1e Kerstdag werd de samenzang begeleid door ons korps Ere zij God en konden we genieten van hun prachtige spel. Fijn dat jullie er weer waren! De eerste pitstopdienst van het nieuwe jaar (7 jan.) stond in het teken van de nieuwjaarsbegroeting. We deden een carrousel: aan drie tafels kon men gedurende 7 minuten deelnemen aan een activiteit rondom verwachtingen voor het nieuwe jaar: tafel 1 een collage maken, tafel 2 wat baart ons zorgen voor het nieuwe jaar en tafel 3: een politieke tafel rondom de brandbrief die ds Jaap Goorhuis stuurde aan het landelijk bureau van de PKN,  om een duidelijk signaal af te geven aan de onderhandelaars van een nieuw kabinet dat de rechtstaat niet in het geding mag komen. Het was een mooie ochtend die best een vervolg mag hebben, want het onderwerp leeft onder velen van ons. Zondag 14 januari is ds Hordijk te gast. De overige diensten van deze maand mag ik jullie voorganger zijn. Ik doe mijn best om er inspirerende diensten van te maken. En 11 februari zal mw H. Dijkstra de dienst leiden.

Een kerstnachtdienst die in het water viel.

En het geschiedde in die dagen dat de gemeente van Jutrijp-Hommerts het plan had opgevat om de kerstnacht te vieren in de tuin van de pastorie. De strobalen stonden paraat om er één groot strobalentheater van te bouwen. De activiteitencommissie had de sta-tafels stand-by staan en het gelegenheidskoor de stemmen gesmeerd. En zo trok menigeen op naar de plaats van bestemming. Maar de zegen die van boven kwam, was niet de zegen waarop gehoopt werd. Het bleef maar regenen. Er werd geopperd om dan maar een ark te gaan bouwen en net als Noach over de woeste baren te dobberen in de hoop het eerste groene blad te mogen begroeten. Maar waarom een ark bouwen, als je er al een hebt? Dus gingen we met z’n allen aan boord van het schip der (Johannes de Doper)kerk, die prachtig was versierd en aanvoelde als een warme stal. Als klap op de vuurpijl had de herbergier ook zijn intrek genomen. Er was voor ieder een plek aan boord. Koffie, thee, gluhwijn werden rijkelijk geschonken en het kerstbrood vulden dankbaar de monden en de magen. Daarna zongen wij in de Stille Nacht en luisterden naar ons eigen (gelegenheids)engelenkoor. Het evangelie werd gelezen en net als de herders gingen we na het wonder van kerst met elkaar gedeeld te hebben, weer terug naar onze velden en huizen: God lovende en de woorden bewarend in onze harten. Vrede op aarde in een wereld vol onbehagen. Een vrede die begint bij een naaste te zijn voor de ander. Een ieder die heeft bijgedragen aan de prachtige kerstnachtdienst: van harte bedankt!

Ha Goeie!

Voor alle inwoners van Jutrijp-Hommerts en omstreken willen we één keer in de maand een gezellige ochtend organiseren in het Dorpshuis “Oan it Far”. Gekozen is voor iedere derde woensdagochtend van de maand. Wat is hiervan het doel? Elkaar regelmatig ontmoeten, een goed gesprek , bijpraten, koffiedrinken, spelletje doen, handwerken, bingo etc. En mocht u nog ideeen hebben,  we horen ze graag! In deze agenda passen ook de kerkelijke hoogtijdagen zoals Pasen en Kerst. De eerstkomende ochtend is op 17 januari. De organisatie is in handen van: zorggroep “Foar elkoar”, activiteitencommisie en de Kerk. Weet je welkom, jong en oud(er). Namens de werkgroep Annie Braaksma, Anneke Posthuma en Els van Os.

Flitsgroepen

Zoals jullie weten is Flits er om de veertien dagen op de dinsdagavond vanaf 19. 00 tot ong. 19. 30 uur. Jongeren van groep 8 van de basisschool en klas 1 van het VO komen in de consistorie bij elkaar. Dit jaar hebben ze geholpen met het rondbrengen van de kerstattentie. Bedankt voor jullie hulp!  Als er meer jongeren zijn om zich bij Flits aan te sluiten: van harte welkom! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Nieuwsbrief:

Binnenkort valt er bij alle inwoners van Jutrijp-Hommerts weer de Nieuwsbrief op de mat. Daarin staan de activiteiten voor januari en februari vermeld.

• zondag 5 mei - 10.30 uur

voorganger      ds. L. Westra