• Zondag 10 mei vanuit IJlst

ds. A. Warnar-van den Berg, pastor L. Andel, ds. F. de Hoop

Zondag 7 juni vanuit IJlst

9.30 uur          voorgangers uit de ring

“En toen was ineens alles anders...”, schreef ik de vorige keer bij het stukje over de diensten en helaas is alles nog steeds anders. Ook de komende maand is het nog niet mogelijk om bij elkaar te komen in de kerk en dus gaan we door met het vieren via het internet vanuit de Mauritiuskerk in IJlst. Ik merk dat velen van u die diensten waarderen en voor mij is het fijn om met collega’s zo samen te werken. Op 17 mei gaat Rob, onze jeugdwerker voor, samen met Ludwine Andel, de kerkelijk werker uit Gaastmeer, omdat ik de week ervoor(digitaal) op cursus ben. Wat de dienst van zondag 7 juni betreft: we weten nu nog niet of we na Pinksteren weer kerkdiensten mogen houden in de kerk. Mocht dat het geval zijn dan hoort u het van ons, via de app of de mail. En anders “gewoon” via het internet vanuit IJlst. Deze diensten zijn niet alleen te beluisteren maar ook te bekijken via de computer, tablet of mobiele telefoon. Ga naar de website www.kerkdienstgemist.nl Vul de plaatsnaam IJlst in op de zoekbalk. Zoek kerk of klik op de kaart op Fryslân en selecteer IJlst. Op uw schermbeeld komt het plaatje met Mauritiuskerk IJlst. Klik op de groene balk Naar Kerk U kunt de kerkdienst live volgen door op de datum te klikken. Of u kijkt kerkdiensten terug door ook op de datum te klikken. Ook op de televisie met internet verbinding kunt u via het internet de website van www.kerkdienstgemist.nl selecteren.

Bloemen en andere activiteiten

Het is een vaste gewoonte om elke week de  bloemen, die onze dienst opfleuren, weg te geven als een groet of bemoediging aan een gemeentelid. Na een paar weken pauze hebben we besloten om weer een bloemengroet te gaan brengen, ook al zijn er in onze kerk geen diensten op dit moment. Het is een teken van verbondenheid en medeleven dat we graag willen blijven geven. Op 19 april zijn de bloemen naar dhr. en mw. Wiersma-de Leeuw, De Hoep 15,  gegaan. Zij waren op 18 maart 12,5 jaar getrouwd. Op 26 april feliciteerden we de dhr. en mw. Visser-Bosma, De Hoep 44, met hun een bos bloemen. Zij waren 40 jaar getrouwd op 18 maart.

Voor de kinderen van het dorp hebben we zo nu en dan een kleine activiteit. Zo was er een knutselpakketje met Pasen en een speurtocht voor Koningsdag. Ook voor Pinksteren gaan we weer iets verzinnen. En net als de vorige keren ligt alles klaar bij de coronabibliotheek naast de brievenbus van de pastorie.

Er wordt trouwens druk gebruik gemaakt van de coronabibliotheek. Door de mensen uit onze dorpen en ook door de fietsers, die langs komen. Het aanbod van boeken wisselt daardoor regelmatig. Zo lang de gewone bibliotheek dicht blijft en het weer het toelaat bent u van harte welkom om langs te komen.

Verder blijven we kaartjes sturen en mensen opbellen. En naar verluidt doet u daar allemaal aan mee. Dat is bemoedigend en wordt door iedereen die ik er over hoor, erg gewaardeerd. Blijf dat dus vooral doen!

We hebben onlangs de eerste digitale kerkenraadsvergadering gehouden. Vooral om elkaar “even” te spreken en om de voortgang van de kerkdiensten te bespreken. Binnenkort is onze volgende digitale ontmoeting.

Permanente educatie

Al voor de coronacrisis had ik me opgegeven voor de cursus “Kerk in het dorp”, speciaal voor predikanten in landelijke gebieden. De kerkgemeenschappen op het platteland zijn vaak klein en daardoor merken zij de gevolgen van de krimp van de kerk vaak eerder en heviger. Natuurlijk zijn er grote verschillen maar een gebrek aan vrijwilligers, minder kerkgang en vergrijzing, moeite met het onderhoud van het kerkgebouw en andere ruimten zijn thema’s die overal spelen.

Deze cursus is er op gericht om eens met andere ogen naar deze situatie te kijken en ons af te vragen: hoe kun je als lokale dorpskerk in de marge van de samenleving betekenisvol zijn? Hoe staan mensen in verbinding met de dorpskerk? Welke verbindingen zijn er in een dorp of in de wijdere context van het dorp tussen de dorpskerk en andere instellingen? De cursus zou in Doorn plaats vinden maar omdat dat nu even niet kan, gaan we het digitaal proberen. Dat betekent dat ik in de week van 11-15 mei achter de computer me over deze vragen ga buigen.

Bij deze tijd waarin we zitten hoort helaas ook een kort stukje van mijn kant in het Ringblad. Er gebeurt tenslotte niet zo denderend veel. Jeugdwerk, Flits, activiteiten, ze staan allemaal op pauze. Er waren allerlei mooi plannen die helaas gecanceld moesten worden. Het zijn van die tegenslagen die we allemaal om de oren krijgen geslingerd nu; dingen die niet door kunnen gaan, mensen die we niet kunnen opzoeken, hobby’s en werkzaamheden die stil komen te liggen..

Maar niet getreurd; het jeugdwerk staat niet helemaal stil. Ik probeer zo nu en dan digitaal de jongeren van Flits even te spreken en we hebben met Pasen een mooie Paaschallenge gehouden via digitale wegen. En zodra het weer verantwoord is, pakken we de draad weer op waar we gebleven waren en zoeken we elkaar weer op. Ik kijk dus (net als veel van jullie) nauwlettend naar de persconferenties! Vermoedelijk kan ons jeugdwerk weer starten zodra de middelbare scholen weer open gaan, dus daar wachten we maar op. Tot die tijd ben ik allerlei ideeën aan het bedenken! Heb je nou ideeën voor het jeugdwerk, als jongere of als ouder, en voor tijdens deze coronatijd of erna, laat het me dan weten! Dat kan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. En wil je meehelpen met het realiseren van zo’n idee, dan ben ik al helemaal enthousiast! En stel dat je wel eens hoort van de jeugdactiviteiten van onze kerk, maar daar nog niet aan hebt meegedaan, dan kun je via datzelfde mailadres even aangeven als je meegenomen wilt worden in de maillijsten enzo. Voor nu; houd vol allemaal, en hopelijk tot snel! Rob